mandag den 16. november 2009

Fredag d. 13 = uheld? JA!

Hej hej derhjemme, eller hvor I nu befinder jer. :)

Så kommer der lige lidt mere Gitte-news.
Skal jeg lige starte med at kommentere titlen på dette indlæg, så har jeg fundet ud af, at fredag d. 13. bare ikke er en god dag. Dagen ligner selvfølgelig alle de andre dage, meen. Da jeg står og malker en ko kl alt for tidligt om morgenen vælger "nabo-koen" da lige at den skal af med "alt godt fra maven". Ad. Så den dumme ko fik lige tømt tarmene ud over min ryg. FY FOR POKKER! Men der er bare ikke meget at gøre, for lortet kommer alligevel ret hurtigt, så jeg var bare helt varm og klam ned af ryggen og lidt ned i støvlerne. Og Richard, ham jeg arbejder sammen med, han stod bare og grinte af mig. Men så fandt han heldigvis en ny overall til mig. Men synes nu stadig at det var det ulækreste jeg til dato har brøvet.
Dog siger Steve og Richard at jeg skal være glad for at det "kun" var på ryggen, for det er sket for nogen, at de har fået det lige i hovedet, men det håber jeg nu virkelig ikke sker for mig.
Men jeg har heldigvis ikke flere fredage der hedder d. 13. hernede, så jeg krydser fingre for, at det var en "once in an lifetime - experience".

Ellers har vejret ikke været meget bedre end da jeg kom. Der er stadig ikke mange dage hvor solen skinner fra skyfri himmel, lidt har der dog været, og så er det bare smadder lækkert at køre derudaf på sin bike og nyde det hele.
Men det meste af tiden er det overskyet, men dog ikke særlig koldt, så det er rart nok. Det regner også lidt engang imellem, men så længe man husker at få regntøjet på, så er det nu heller ikke nogen hinding. Specielt ikke hvis det er sidst på dagen, for så venter der et varmt bad lige om hjørnet. :D

I weekenden, (ja det er snart en dag siden jeg havde det) var vi lørdag ude i endnu en skov. En lokal en af slagsen. Men den ligner nu de andre jeg har været i og kørt igennem. Bare en masse forskellige træer og en masse kænpe kauri'er. Og de har virkelig gjort noget ud af det, for det første man møder på turen gennem skoven er et stort telt hvor de har sat alle mulige plancer op med alt hvad der er at vide om de ting man finder i skoven. Og undervejs er der stillet højtalere op som fortæller de forskellige træers historie, og hvor de kommer fra. Utroligt med et land der har snakkende træer med kiwi-accent.
Søndag blev brugt som ren slappe af dag, hvor jeg bare sad ude med et blad og nød solen. Så det var nu helt rart, når min næste weekend ikke kommer til at gå stille for sig.

Nu I alligevel er ved at få et flachback af de dage der er gået siden sidste indlæg kan jeg ligeså godt fortsætte.
Fredag skulle vi "dehorn" alle kalvene, hvilket vil sige at vi skulle tage hornene ud, så de ikke kom til skade eller gjorde skade på andre. Dette er bedst at gøre når de er små, for så er der ikke så meget horn. Men måden de gjorde det på, dog den eneste måde man kan gøre det på som farmer, var ikke lige noget jeg havde lyst til, selvom jeg fik tilbuddet.
(Og dette er ikke for sarte sjæle): Vi fik først sorteret alle kalvene, så vi kun havde dem med horn. Så skulle de spændes fast, eller det vil sige, hovedet skulle spændes fast, så de blev låst fast omkring mulen (hvis det også hedder det på en ko?) og nakken. Hvis hornene var begyndt at vokse lidt blev det yderste klippet af, og der startede det så med at bløde. Men det gjorde det ikke længe, for så gik de i gang med at brænde resten af hornet ud, så de kom ind til knoglen, for så ville det ikke vokse ud igen. Det så ikke rart ud, og af at se og høre på kalven var det heller ikke nogen fornøjelse. Tænk sig at få en brændende varmt metalting stukket ind i hovedet to gange for at få resterne af hornet ud.
Men det skulle "kun" gøre ligeså ondt, som når andre dyr bliver brændemærket. Godt jeg bare skulle se på, hvilket faktisk også var svært nok.
Jeg siger bare godt jeg ikke er kalv med horn - og i særdeleshed ikke en tyrekalv - for så er det både "egendelene" og hornene der skal af. Av for pokker. :)
Men det hører jo bare med til at være farmer at gøre sådan noget, så længere er den jo ikke. Vi skal heldigvis kun gøre det en gang mere i løbet af denne uge, for næste gang der kommer kalve er i marts, og der er jeg her ikke.

Men nu er min tid snart gået, har lige en halv times tid inden kørerne skal malkes for anden gang. Jeg har i dag gjort hele "malkehytten" ren, eller det er nok ikke en hytte, for der er kun en væg. :P Så den er dejlig ren at komme tilbage til nu.
Jeg skal nok få den fotograferet en dag også.

Utroligt at jeg alligevel fik skrevet en roman mere, det må åbenbart være et spændende liv jeg lever. Haha!
Men som slut detalje kan jeg da lige informere om, at jeg rejser til Australien d. 8. februar (eller ca. der omkring) og er der de næste 3 uger, for jeg skal med på en tur rundt, hvor vi kommer til at se alt det man ellers kun ser i tv. Så det skal nok blive rigtig spændende.
Der er dog stadig et stykke tid til endnu. Så det næste vilde bliver som nævnt i forrige indlæg min river rafting tur. Wuhuu. :D

Hyg jer så længe
- Gitte :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar